2013. november 24., vasárnap


Futótűz

"Boldog 75.-ik éhezők viadalát, és sose hagyjon el benneteket a remény."

Egy trilógia, a második rész, egy fordulat amire senki sem számított, és egy lány, aki lángra lobbant, pedig csak a szeretteit akarta megmenteni. Először csak Primet, aztán Peetát, aztán jöttek a többiek.
Most viszont egy kicsit a filmről, ha még nem láttad, akkor ne olvasd tovább, nem szeretném, ha előre tudnád, hogy mire lehet számítani, de annyit elmondhatok, ha megnézed nem fogod megbánni.
Bár, én már előre féltem attól amit az első résznél tapasztaltam: fontos jeleneteket hagynak ki, vagy nagyon megváltoztatják a dolgokat. Itt is rengeteg ilyen volt, de úgy, hogy élvezhető maradjon a történet. 
Először is ami engem különösen zavar az, hogy a polgármester lányát totál kiírták a filmekből. Nem számít, hogy tőle kapta Katniss a kitűzőt vagy az, hogy Ő hoz fájdalomcsillapítót Gale-nek miután megkorbácsolták.
A film elején szépen bemutatták a körütat, Rutáék körzetében Katniss rögtönzött beszéde nagyon megható volt. Azt már bemutatóban láttuk, hogy a férfit, aki a kislány dalát fütyüli megölik. A többi helyen viszont monoton hangon olvassák fel a saját szövegüket miközben a tömeg őrjöng. Egy mondat tökéletesen megmaradt nekem: 'Panem ma, Panem holnap, Panem örökké.' Az elnök mindenkivel el akarja hitetni, hogy a szerelmes pár a Kapitólium oldalán áll, de ez hazugság.
Két fontos rész hiányzott még az otthoni részből: az egyik, hogy Katniss nem találkozik az erdőben a két lánnyal, akik a tizenharmadik körzetbe tartanak szó sincs az egészről, a tévében bemutatott képről, ami mindig ugyanaz. A másik amikor a könyvben leírja, hogy a kerítést áram alá helyezték és egy fáról kellett átugrania ahhoz, hogy haza jusson.
A nagy Mészárlással kapcsolatban bizonytalan vagyok: a könyvben (ha jól emlékszem) leírja, hogy ezeket már régen megírták, a film viszont állandóan arra utal, hogy ezt most találta ki Snow elnök, ami amúgy sem lenne rossz ötlet, mert ki tudja, hogy mennyi köze volt hozzá.
Azért az is hiányzott egy kicsit, hogy Katniss nem itta le magát Haymitch-el. Szerintem a film idő miatt kihagytak belőle ilyen apró részleteket, mikor például esküvői ruhákat próbálnak, vagy amikor úgy kezdenek el készülni, mint a hivatásosok.
A szereplőkkel kapcsolatban viszont egyáltalán nem csalódtam kb. mindenkit hasonlóan képzeltem el a könyv alapján. Az arénét is tökéletesen megcsinálták tényleg olyan volt az egész, mint egy óra, bár azt a részt megváltoztatták, amikor a fő játékmester megmutatja neki a bálon az óráját, itt csak beszél a lánnyal. A viadalból talán annyi kifogásolhatni való van, hogy nem érkeztek zsömlék az égből ami ugye a könyvben az időpontot jelzi, plusz arra is rögtön rájönnek, hogy hogyan működik a csap amivel vizet nyerhetnek a fából.  
Sok résznél idézték a szöveget a könyvből, de én el tudtam volna viselni, ha ezt is beleteszik. (Mivel ez tökéletesen bemutatja, hogy mi Katniss véleménye az elején Finnickről.

"Nem vitatom, hogy Finnick valószínűleg az egyik legdögösebb,legérzékibb fickó a bolygón. De őszintén mondom, nekem sosem jött be igazán. Talán mert túl helyes, vagy, mert túl könnyen meg lehet kapni,de lehet, hogy igazából azért nem jött be soha, mert túl könnyen el lehet veszíteni."

Viszont volt egy rész a filmben ami jól megjelenítette a lány szorongását: amikor az erdőben vadásznak Gale-el és az egyik állatot hirtelen egy emberi alakot lát. A hivatásosok egyik körzetében egy kislány azt mondja, hogy egy nap ő is önként fog jelentkezni. Pedig Katniss nem a dicsőség miatt tette azt, hanem azért, hogy megmentse a húga életét. Snow elnök mellett feltűnik az unokája egy aranyos kislány, aki úgy hordja a haját, mint Katniss és miután a tévében látja, ahogy Peetát újra élesztik és a lány aggódik érte megjegyzi, hogy reméli egy nap ő is így fog szeretni valakit. Szóval, akik nem olvasták a könyvet sok apróság van amivel utalnak a fontosabb dolgokra, ha nem is teljes pontossággal.
Összességében nekem tetszett a film, megérte ennyit várni rá, plusz egy igazi rajongónak néhány ilyen részlet nem is számít igazán. A viadal elején nagyon látszott, ahogy a többiek segítenek a szerelmes párnak, tény, hogy a többiek nélkül nem élték volna túl, de nem ennyire bénák, Peeta tud úszni, és Katniss apukája is kimaradt, ami szerintem elég szomorú mert sokat jelentett neki a könyvben.
Kíváncsi vagyok a harmadik rész megfilmesítésre, elvileg két részben fog jönni, hogy legyen miért izgulni.

"Remember who the real enemy is."

Ez a mondat kétszer hangzik el a filmben, nekem már a könyvben is nagyon tetszett. Végül is ezen a ponton a versenyzők már nem egymás ellen vannak (már akit beavattak), hanem egymás mellett. Az igazi ellenség a Kapitólium. Nem véletlenül hordoz nagy mondanivalót magában ez a történt, ezért is szeretem annyira.  

Emberek azt viszont tanuljátok meg, hogy ez nem az Éhezők viadala kettő, vagy a Futótűz nem alcím, ez simán a könyv címe. Engem is idegesít, ha másképp mondják találtam egy aranyos versikét a neten:

"Roses are white,
nightlock is blue,
it's called Catching Fire,
not Hunger Games 2."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése